torsdag 25. juli 2013

The real heart of teaching is an art form

Ramlet tilfeldigvis over et kort, men innsiktsfullt youtube-klipp som jeg fikk lyst til å dele. Klippet handler om læring og lærerrollen. Jeg synes det oppsummerer på noen få setninger hva pedagogikk egentlig handler om - enten det er i en lærerrolle, trenerrolle eller noe annet i samme sjanger.

Forhåpentligvis har de fleste av oss vært så heldig å på et eller annet tidspunkt få oppleve hvordan det er å ha en virkelig flink pedagog som hjelper oss videre med noe. Å ha følelsen av at vedkommende virket å alltid vite hvilke knapper som skulle trykkes på, hvilken feedback vi hadde bruk for akkurat nå og når vi var klar for et "nytt steg". I så fall vil du kjenne deg igjen i setningene lenger nede.

For egen del er jeg særdeles opptatt av at læring og utvikling er et samspill mellom den som skal lære og den som skal lære fra seg. Læringen blir aldri bedre enn det eleven / studenten / idrettsutøveren eller hva det måtte være er mottagelig for og min viktigste oppgave som pedagog (uskolert sådann!) er å møte den jeg jobber med på hans ellers hennes "banehalvdel". Finne ut hvem det er jeg jobber med. Hva trigger og motiverer deg? Hva er dine mål og drømmer? Hva er rett tilnærming til akkurat deg? Det finnes ingen fasit og prøver jeg å "snu bunken" og bruke samme oppskrift i dag som i går blir det aldri mer enn i beste fall halvbra. Den viktigste kvaliteten jeg kan ha i en trener/lærer-rolle er en kontinuerlig nysjerrighet til dem jeg jobber med og et brennende engasjement til den læringen og utviklingen vi sammen skal skape.

Vel vel.. Noen utdrag fra klippet som jeg synes er særlig kloke:
Great teachers know that the way you get people to learn is by connecting it to the learner's interest, to what motivates them, what energises them, what excites them, what engages their imagination.
The real heart of teaching is an art form, I believe, because great teachers also look into the eyes of their students and recognise who they are and how well they are responding and whether this is something they can take further, or not.
At the heart of all great professions is a deep power of connoisseurship. It's true of great musicians, it's true of all virtuosi, that they know what is appropriate here and now. And great teachers are like that, they have a reportory of skills and possibilities and knowledge, but their skill is to apply it here and now, with you, to know what would be appropriate.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar