onsdag 14. juli 2010

På loffen i Katalonia (del 3)

Ankomst Villefranche. En vakker, historisk by i utkanten av Pyreneene. Tilbragte en fin, og varm, dag her, før jeg tok toget videre mot kysten.


Den viktigste severdigheten i Villefranche er borgen som ligger på høyden over byen. Borgen hadde en viktig strategisk betydning på den tiden da franskmenn og spanjoler ikke hadde et like fredelig forhold som i dag. Å gå opp tok drøye 20 min, som man kan se var utsikten verdt turen.

Om du zoomer inn litt ekstra bør du klare å lese om historien til Fort Liberia.

<-- Mellom borgen og byen ble det på Napoleons tid byggen en tunnel. Tusen trappetrinn, så stod man plutselig midt i byen.













Fra Villefranche tok jeg toget til Perpignan og videre til magiske Collioure. Her fikk jeg meg et lite rom midt i byen, med utsikt over hovedgågaten. Damen som leide ut rommene var en riktig "fransk madam" (sånne som du ser på film), minst 70 år gammel, meget bestemt og snakket kun fransk - men vi fant ut av det og kom godt overens.

Collioure er en perle ved kysten, helt ned mot grensen til Spania. Antagelig en av de vakreste byene jeg har vært i. Turistby riktignok, men av og til er det en god grunn til at enkelte stedet blir turistmål. Jeg var der såpass tidlig at det fremdeles var relativt avslappet og god stemning. Tipper at et besøk i mai-juni er fantastisk, mens slutten på juli og begynnelsen på august antagelig er bare stress.

Collioure er også et kjent vindistrikt og har særlig mye god rødvin. Matmessig er de en del av katalansk tradisjon (denne delen av Frankrike tilhører det gamle Katalonia), så man får vel så mye spanske som franske vibber.

Uansett.. Her får du noen bilder som forhåpentligvis gir et visst inntrykk av hvorfor denne byen er verdt et besøk hvis du er i nabolaget.


Og om du fremdeles ikke er lei, så får du følge i fjerde og siste del. Da avsluttes ferien med glade dager i Barcelona.

Kommer snart...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar